Metodikken og Det indre øre

Colour-strings metodikkens hviler på det grundlag, at udnytte alle mulige tilgange for at forstå og opleve musikken.
Musik er som udgangspunkt noget auditivt, og ville eksistere alene ved den egenskab, at den kunne høres og opleves.
Erfaringen viser imidlertid, som vi også kender det fra f.eks. talesprog og skriftsprog, at jo flere tilgange til emnet vi gør brug af, jo dybere forståelse får vi. - At kende træerne, blomsterne, og fuglenes navne lægger noget til vores naturoplevelse.
Af denne grund lægges der i Colour-strings metodikken vægt på både nodelæsning og hørelære, så snart barnet har nået et udviklingstrin, hvor dette er muligt,almindeligvis i 5-6 års alderen. Da der erfaringsmæssigt også er store forskelle fra barn til barn, afhængig af udvikling og motivation, bruger vi en del opmærksomhed på at bestemme hvor barnet er i forhold til opgaven.
Målet for undervisningen er således, at opnå den synergi der ligger i at kunne arbejde med sin musikforståelse fra mange vinkler på en sådan måde, at det samlede indtryk forstærkes.